בזכות המאמר הזה, בפעם הבאה כשידברו איתכם על ענן, תצאו חכמים

  1. ראשי
  2. בלוג
  3. בזכות המאמר הזה, בפעם הבאה כשידברו איתכם על ענן, תצאו חכמים

אחד הדברים שחשובים לנו באינפורמט הוא להנגיש ללקוחות שלנו את הידע ולהפוך אותו לפשוט יותר עבורם. אם אתם מזמינים שירותי ענן, אנחנו חושבים שכדאי שתכירו מה אנחנו עושים שם מאחורי הקלעים. אינפורמט מגישה לכם את המדריך לענניסט המתחיל.

מהו מחשוב ענן?

מחשוב ענן, המכונה לעתים קרובות פשוט "ענן", משמעותו בהספקה של משאבי מחשוב לפי דרישה – החל בשירות אפליקטיבי בודד ועד לשירות מלא של מרכזי מחשוב – ע"ג האינטרנט ועל בסיס תשלום לפי שימוש. כלומר, במקום שיהיה דיסק אחד עם כל החומר שלכם שנמצא במשרד שלכם, המידע מאוחסן על גבי האינטרנט. כך שאם מתרחשת חס וחלילה שריפה, גניבה וכו' המידע שלכם נשמר.

היסטוריה קצרה של מחשוב ענן

מחשוב ענן החל בשנות החמישים, חדרים ענקיים עם מערכות Mainframe עשו עיבודי מחשוב, מאוחר יותר הצליחו להריץ על אותה חומרה מספר מערכות הפעלה ואלו בעצם המערכות הראשונות של מחשוב וירטואלי ובמהלך השנים הוא התפתח בשלבים רבים, בשנות השביעים הוא פגש את התקשורת ומאוחר יותר את האינטרנט. אך המהפכה האמיתית התרחשה כשחברות כמו אמאזון, מיקרוסופט וגוגל התחילו לתת לציבור את שירותי הענן שלהן וכיום כמעט לכל אדם יש שירות ענן כלשהו.

בעוד המונח "ענן" עשוי להיראות מופשט, היתרונות של מחשוב ענן ללקוחות הם אמיתיים ומוחשיים.

לקוחות ברחבי העולם מאמצים מחשוב ענן מתוך הכרה בפוטנציאל שלו להביא עידן חדש של היענות ויעילות בשירותי ה – IT. ככל שהענן צובר פופולריות וקבלה בעולם המחשוב, יותר ויותר עסקים עושים את המעבר, למעשה, 75 אחוזים של יישומים שאינם ענניים יעשו את המעבר לענן בשנים הקרובות.

יתרונות מחשוב ענן גדלים בהתמדה עם תוספת של שירותים חדשים, ניהול מחקר בלתי מתפשר ויצירת חידושים שדוחפים ללא הרף את גבולות הטכנולוגיה והארכיטקטורה שבבסיס.

שבעה יתרונות יש לשירותי ענן:

  • מחיר
  • בחירה
  • גמישות
  • מהירות
  • שילוב
  • ביקורת ותאימות
  • תכנון המשכיות עסקית

יש גם אתגרים וקשיים

בעוד מחשוב ענן מביא הזדמנות גדולה, הוא יכול גם להציג אתגרים למקבלי החלטות ומחלקות IT. עד כה, החסרונות הנפוצים ביותר ממשיכים להיות בעיות אבטחה וביצועים לא עקביים. החדשות הטובות הן שניתן להתגבר על אתגרים אלה באמצעות ארכיטקטורת עננים שנבנתה במיוחד עבור עומסי העבודה שלך ובאמצעות מאמציו של ספק שירות ענן חזק ואמין.

מהו ענן ציבורי?

מכאן מדובר כבר בידע למתקדמים, אז תרגישו טוב עם עצמכם. עננים ציבוריים הם בבעלות ומופעלים על ידי חברות המציעות גישה מהירה על רשת ציבורית למשאבי מחשוב ברי השגה. עם שירותי ענן ציבוריים, המשתמשים אינם צריכים לרכוש חומרה, תוכנה או תשתית תומכת, מכיוון שכולם מנוהלים ובבעלות ספקי הענן. בעצם, שמדובר על ענן ציבורי אנחנו לא באמת יודעים היכן יושבים החומרים שלנו באותו ענן, ענן של אמזון/מיקרוסופט/גוגל אשר מאחסן את המיילים שלכם לא ניתן בדיוק לדעת באיזה שרת או מערכת אחסון הם נמצאים, זה יכול להיות בכל אחת מהחוות שלהם ולנו כצרכני השירות אין באמת ידיעה, עכשיו תשאלו מדוע? אני כלקוח רוצה לדעת היכן מאוחסנים הקבצים /מיילים שלי! כדי לקבל שרידות וגמישות גבוהה ספק ענן ציבורי צריך לעמוד בתקינות (רגולציות) חלק מאותן תקינות מגדירות שהנתונים צריכים להיות פרוסים בכמה אתרים גיאוגרפים, בכמה עותקים וכ"ו.. ישנן אוטומציות שמזיזות את הנתונים ממקום למקום כאשר יש כשל או אי זמינות של השירות במקום מסוים או חלוקת עומסים כדי לשמור על זמן תגובה וביצועים, כל אלה בעצם מגדירים את הענן להיות ענן ציבורי.

קצת טרמינולוגיה והיבטים מרכזיים בענן הציבורי:

SaaS – Software As A Service – שירות גישה לאפליקציות ויישומים עסקיים כמו ניהול קשרי לקוחות (CRM), דואר אלקטרוני וכ"ו..

IaaS – Infrastructure Aa A Service – מאפשר גמישות והרחבה עבור תשתיות שירותי אחסון ומחשוב בהתראה קצרה

PaaS – Platform As A Service – מאפשר סביבות פיתוח יישומים מבוססי ענן ופריסת סביבות ללא הצורך והידע בהקמת התשתיות

ענן פרטי

ענן פרטי הוא תשתית המופעלת אך ורק עבור ארגון אחד, בין אם הוא מנוהל באופן פנימי ובין אם על ידי צד שלישי ומתארח באופן פנימי או חיצוני. עננים פרטיים יכולים לנצל את היתרונות של ענן תוך מתן שליטה רבה יותר על המשאבים ומאפשר ללקוחות שירותים ללא חלוקת משאבים עם לקוחות אחרים.

היבטים מרכזיים של ענן פרטי:

מעניק שירותי שליטה בשירות עצמי ומאפשר לצוות ה – IT לספק במהירות, משאבים לפי דרישה, מאפשר ניהול אוטומטי מאוד של צריכת משאבים עבור כל דבר, החל ביכולת אחסון, ניתוח נתונים לדרישות הספציפיות של החברה.

בשונה מענן ציבורי השרידות של ענן פרטי נמוכה (ויש כמה סוגי ענן פרטי ולא נרחיב על כולן כאן) אבל מדובר בד"כ על תשתית באתר גיאוגרפי בודד.

ענן היברידי

ענן היברידי משתמש בשילוב של ענן פרטי וציבורי ובעצם נותן ללקוח ליהנות משני העולמות.

המציאות היא שענן פרטי אינו יכול להתקיים בבידוד משאר משאבי ה – IT של החברה והענן הציבורי. רוב החברות עם עננים פרטיים ישלבו ביניהם כדי לנהל עומסי עבודה על פני מרכזי נתונים, עננים פרטיים ועננים ציבוריים ובכך ליצור עננים היברידיים.

היבטים מרכזיים של ענן היברידי:

מאפשר לחברות לשמור על יישומים קריטיים ונתונים רגישים בסביבה מסורתית של מרכז נתונים או ענן פרטי, מאפשר ניצול של משאבי ענן ציבוריים כמו SaaS עבור יישומים חדשים בענן ו- IaaS עבור משאבים וירטואליים גמישים, מאפשר ניידות של נתונים, אפליקציות ושירותים ועוד אפשרויות פריסה לפי צורך.

עננים משולבים

עסקים רבים צורכים שירותי ענן שונים כדי לעודד חדשנות וזריזות עסקית, כגון יצירת אפיקי הכנסה חדשים, הוספת מוצרים ושירותים והגדלת הרווחיות. בגלל יתרונות פוטנציאליים כה רבים ורבי ערך, סביבות Multi-cloud חיוניים להישרדות ולהצלחה בעידן הדיגיטלי.

היבטים מרכזיים של Multi-cloud:

אחוז גדול מהחברות כבר פועלות בסביבות מרובות. סביבות אלה מורכבות עננים היברידיים מרובים. עננים היברידיים יכולים לחבר ענן ציבורי אחד, פרטי או היברידי למערכות מקומיות ויכולים לחבר ענן אחד או יותר לעננים אחרים. 76 אחוזים מהארגונים מדווחים שהם משתמשים כבר ב – 2 עד 10 עננים ו – 98% צופים כי הם ישתמשו בעננים היברידיים מרובים בתוך שלוש שנים.

בעיות אבטחה במחשוב ענן

תשתית הענן שלך מאובטחת בדיוק לפי כמות ההשקעה והידע שאתה משקיע בהם. האחריות לאבטחת הענן טמונה לא רק בצוותי אבטחת מידע אלא גם עם צוותי DevOps ותפעול המופקדים על הבטחת בקרות אבטחה מתאימות. עסקים להוטים להביא עוד ועוד יישומים לענן, כולל כל יישום שמנהל או מכיל מידע מזהה אישי, מידע פיננסי או מידע על בריאות.

כדי להימנע מסיכוני מחשוב ענן, ספק שירותי ענן מנוהל צריך לשלב שכבות אבטחה מובנות בכל רמה – ממרכז הנתונים למערכת ההפעלה – ולספק פתרון מלא עם אבטחה פיזית מובילה בתעשייה, סריקות פגיעות רגילות המבוצעות על ידי צוותי מומחים מיומנים.

איך מתומחר מחשוב ענן?

כמו כל החלטה עסקית קריטית אחרת, בחירת שירות ענן דורשת בדיקת נאותות ומחקר מעבר לפרסום עלות פר יחידת צריכה. זה דורש הבנה מעמיקה של מאפייני עומסי העבודה, הצרכים ואת היכולת להתאים את הצרכים הללו על הצעות בפועל של ספקי ענן מרובים.

ספקי שירותי ענן אינם כוללים "יחידות" סטנדרטיות משותפות עבור קיבולת ענן או מבני תמחור נפוצים וכן אין מפרטים נפוצים לחומרה הבסיסית שמפעילה את יישומי הענן. כתוצאה מכך, ישנם פערי מחירים ללא הבנה מדויקת של הדרך וצריכת המשאבים, עלויות תמיכה וכ"ו..

העתיד של ענן

בתוך שלוש השנים הקרובות, 75 אחוזים מיישומים שאינם בענן יעברו לענן. נופי המחשוב של היום מראים שחברות לא רק מאמצות ענן אלא משתמשות בכמה סביבות ענן. יחד עם זאת, המסע לענן עבור רבים רק החל ואנו נראה יותר ויותר עסקים עושים את המעבר.